Sunday, January 17, 2010

Dekati Pencipta dari usia muda


NIKMAT kehidupan hidup di dunia ini memang menakjubkan. Keindahan dan kesenangan membuatkan kita berasa selesa untuk terus mendiaminya.

Sekiranya kita tidak memahami erti sebenar kehidupan ini, pasti dunia mempengaruhi sikap dan perilaku kita. Kita juga tidak mahu meninggalkan dunia untuk menemui Tuhan Yang Esa.


Keinginan untuk bertemu dengan Allah s.w.t membuatkan kita terlepas daripada bahaya belenggu kehidupan duniawi.


Bagi mereka yang bersedia menemui Allah, keinginannya selalu termakbul. Mereka menikmati kehidupan yang tenang dan bahagia.


Bagaimana caranya kita boleh menemui Allah? Bertemu Allah bukannya bermaksud bertemu secara fizikal kerana perkara itu semestinya mustahil. Pertemuan dengan Allah bermaksud keadaan jiwa yang wujud selepas kita melakukan usaha tertentu seiring dengan al-Quran dan hadis.

Hakikatnya, pertemuan dengan Allah satu cita-cita yang muncul selepas adanya pengakuan kewujudan Allah yang lahir daripada sanubari.


Kini remaja dikaitkan dengan golongan yang jauh daripada Allah kerana mereka lebih suka kepada hobi yang bersifat duniawi. Mereka juga selalu berpendirian 'ibadat itu hanya untuk orang tua yang hampir menemui ajal.' Sebenarnya remaja akan diberi kedudukan yang mulia di sisi Allah jika mereka membesar dalam suasana beribadah. Ramai tokoh ternama Islam yang menjadi contoh teladan sejak dari zaman remaja bahkan ketika awal kanak-kanak lagi mereka sudah membuktikan keperibadian yang unggul seperti Ali bin Abi Thalib, Abdullah bin Mas'ud, Fatimah Az-Zahra dan Mush'aib bin Umair.


Justeru, anggapan mengatakan remaja berada jauh daripada Allah tidak tepat. Alangkah indahnya jika golongan remaja dapat menjadi ansharullah (pembela atau penolong Allah) yang digambarkan Allah dalam firmannya bermaksud: "Muhammad itu adalah utusan Allah dan orang-orang yang menyertainya bersikap keras terhadap kekafiran serta berkasih sayang antara mereka." Allah menjanjikan kepada orang yang beriman dan beramal soleh di antara mereka dengan keampunan dan pahala yang besar. (Surah al-Fath ayat 29). Maka naskhah ini khas buat mereka yang bergelar remaja bagi memperkemaskan diri agar terus tegar menempuh segala cabaran dalam membenihkan kehidupan yang penuh kegembiraan dan kasih sayang daripada Pencipta.

readmore »»
Thursday, January 14, 2010

Selamat Hari Ulang Tahunku yang ke-22

Bersama ahli baitku dan ahli bait us.adham

Hari ini genaplah umurku 22 tahun. Maka semakin pendeklah umurku sebenarnya. Pendek kerana semakin dekat dan hampir aku kepada kematian.

Sepanjang bergelar hamba Allah, aku tidak tahu sejauh mana amalku selama ini diterima Allah. Adakah segala amalku selama ini hanyalah sia-sia atau tidak. Aku tidak tahu masih sayangkah Allah padaku.

Ya Allah dekatkanlah aku pada-Mu. Limpahkanlah rahmat kasih sayang-Mu pada hamba-Mu yang lemah ini.

Ya Allah ampunkanlah segala doaku yang tak terhitung banyaknya. Aku insan yang lemah Ya Allah. Berikan aku kekuatan untuk meneruskan hidup ini.



Kek Coklat semperna Hari Ulang Tahunku yg ke-22
sedap tau!! terimah kasih kepada yg sudi bagi kek nie..


Untuk Tontonan umUm...
Ucapan semperna Ulang tahunku di facebook dan sms...
pengubat jiwa..

( Ucapan dari Ku )
Have nice Day....akhirnye dh 22 tahun aku hidup didunia ini....still muda lg..jgn dengki..hehe..tp umh tetap kata pergi..kubur kata mari...bersediala dgn bekalan utk mnempuh hari yg mendatang..dunia dan akhirat...thanx 2 all my friend yg mngenali..kerana still mngigati diri ini yg serba kekurangn..klo de salah silap..hope dimaafkn k... 0-0 k.. lepas nie kite kire laen k..hihihih...;-D


( Mohd Radzi b. Saleh )
hapi besday pakcik!!!!!!jagn makan je kejenya...
study kene bnyak..jgn makan2 bnyak...


( siha Mawaddah )
Sannah helwah p.cik,sm0ga ptmbhn um0 ni wt kmu lbh matang dan lbh dkt dri ng Allah.bitaufq wan njah imthan t:-)


(Ieja Azilsah)
Subahanaallah..dh besaq dh kwn ceq ni..dh nk kedewasaan dh.huhu..pape pn slmt hari lahir..smoga brada dlm krdhaanNya insyaallah..btw sory lmbt wish....

(Zaidi zainuddin)
Slm, org kisana, study camna, tdo ka lena, hari ni ari bahgia, jadilah org brguna, jgn jadi bunga..
kerna org merana, Jangn leka gn kompute, nnti hati buta, sanah helwa, skrg dah tua ,
buang yg keruh ambik yg jernih.
Selmat Hari lahir pnjng Umo murah rezeki dri wakil kisana..

(Nor Fadhilah 'Arifi
)
selamat ulang tahun ya wan mohd talha....hehehe........semoga cepat2 kawen..hekhek.....

(Adiesha Kanapinasona)

selamat hari lahir wahai sahabat ku talha...moga di panjangkan umur,dimurahkan rezeki n diberkati hidup...aminnn

(Nazihah Bt Isa)
pd ari jd a.talha thn ne,kerapu ingin hadiahkan suatu yg istimewa iaitu peribhsa yg trunggul tntng hari jd..umr hnya akn mnjd smkn muda dgn prasaan anda.umr hny skdr nmbr.smkn tua & mnjd tua adlh berbeza.biarkn khdpn and pnh dgn keriangan.ukrkan umr kamu dgn blngn kwn anda,bkn masa.setua mnkah anda jikalau umr pn x dke...tahui skrng.prjlnn dlm khdpn adlh lbh brmkna drpd destinasinya.smg ini buat a.talha rasa muda.slmt hari jadi.tapi sbnrnya mmng dah TUA,x pyh rasa muda2..hahah.dari juniormu yg still MUDA slm2nya:)

(ustzh Haizun)
Sanah helwa..Moga Allah berikan Pelangi Utk Stiap HuJan, SenYumaN Utk Stiap TanGisaN, RahMat uTk Stiap CubAan, KeKuaTan UtK Stiap Dugaan & MaQBul Utk Stiap Doa..

(Farah Nur)
Slm, Ingt nk kol pkul 12 td tp borak2 ngn mmbe sampai xprasan da trlajak plak.
Nway, Selmat mnyambut Hari Tua...RemoGa sntiasa dipermudahkan Urusan n diBeri Pertunjuk. = ]

(Wardah Raihan)
selamat hari tua senior yg pemalu,,,huhuhu..
moga lbih matured lps nie...


(Qatrun Nada)
eppy beday...suda tua kamoo00oo... =p
may Allah bless u owez...


(Ustzh AnNor)
Pad Usia yg smakin mghilir, pd TaqWa yg terus b'balam, pd nafas yg teruS Diizin, PadaIman yg semaKin M'bungkam,
Ya Allah.. jgn biArkan Kami trus b'Mukim dilembah Kelalaian!!
Layarkn kami ke Mihrab RedhaMu.. slmt Bmujahadah wahai pjuang agma Allah
"Hepy Besday 2 U" ;-)
may Allah bless u.. study molek2 tu moga KejaYaan Mlik Bersama..Amiinn...insyaAllah.

( Ira Mira)
ust.. selamat hari tue yek~ sile jgn terase mude la yek...
sedo2 sket yg diri tu da tue... :p
may Allah bless u~!


(Hamba Allah)
Selamat hari lahi ke-22..semoga jambus lalu..hahaha..
bljr rajin2 n struggle cari ilmu gler2..last nie, jgn lupe blnje aku..hehe

(Nisa Nor Hanisah)
epy besday to you, epy besday to you, epy besdat to talha, epy besday to u.....

( Farihah Haris Fadzillah)
Selamat hr lahir ke 60...

(Syuhada Apthaluddin)
selamat hari lahir beb..smoga tercapai perjuangan anda d sna..da makin tua ni jgn slalu buli y muda..hehe..

(Safura Elias)
HAPPY BURFDAY..SEMOGA DIPANJANGKAN UMUR DAN BERJAYA D DUNIA N AKHIRAT..

( Akmal )
Salam tlha, sanah helwah jamil ke-22 akmal ucapkan.. da tua da die..hihi
sowi lewat ucap, moga pnjang umor ,murah rezeki, diberkati berjaya dunia akhirat dan cepT Bertamu JoDOH yg SOLEHah..amin..


Wah...best x klo dpt ucapan camnie?? rasa nak baca banyak2 kali..hehehe..ble bace kite kne amin..supaya di maqbulkan..insyaAllah..hihihi..Kalau diteliti betul2, diorg nie banyak mendoakan aku cepat tua..huh!! xpatot betul.. langsung tidak menerima hakikat yang bahawasanya aku masih muda..hehehe..mybe diorg jelezZ..hahaha..

Walaupun umorku baru je masuk 22 tahun, mengikut fakta, pada peringkat umor 30 tahun kebawah dipanggil zaman muda... klo 30 tahun ke atas baru zaman tua...2la diorg nie... nk cepat tuala 2...mybe diorg xsabar nk berumahtangga..xpela , klo dh de jodoh awl 2...alhamdulillah..ehehehe..doa2la yer.. Sebenarnya banyak lagi ucapan-ucapan yang diterima, tapi xdapat nk di isikan dlm posting nie sebab banyak sangat..huhuhu..apa2 pun, terima kasih kepada sahabat-sahabat atas ucapan dan kek coklat daripada us.adham, us.aliff junaidi, us. amirul, dan ahli baitku (us.kadir,us.amin,us.amir) untuk tahun 2010 nie..

Tidak dilupakan juga, kejutan besday tahun lepas..huhuhu..terharu seh...daripada sahabat seperjuangan batch 2007/2008 kuliah bahasa arab dan usuludin cawangan mansurah egypt (rashidi,bahry,ijat,rahman,ridhuan,syaznie,mail,shahriman,napi,pali) alfu syukran kepada semua yanga ada pada malam kejadian.. kt malaysia xpernah pun nak sambut2 besday nie..kt snie dapat juga aku merasa kenangan manis macam nie.. Semoga Sahabat-sahabat juga dimurahkan rezeki dan berjaya dunia akhirat... wassalam.


readmore »»

hihihi...menarik x kami posing?? nie time ondaway nk ke Matruh siwa...letih betul, dekat 5 jam perjalanan..

Erm...time nie aku p mkn sea food gn ahli bait, dapur umh kami xberasap..so skali skala mkn kt luar..seronok gk..hihih

Wah...Seronok yer...time nie team aku menang sukanika gn volleyball..Hari Keluarga Mansurah (SULAM 08)

Wah...cute x?? my Team Volleyball time sek dulu...nie sblom nk lawan gn team sek cina n MRSM..

My Team..warge Wilayah Persekutuan dimesir..time nie kt stadium zaqoziq..nk tau ke team kami dpt tempt ke berapa??..biarla Rahsia...hihihi

Malaysia Team Volleyball...time nie kt stadium ARMA...festivel Asean...time nie lawan gn Thailand n kemboja..bersama rakan2 dari Negeri 9.

My fmly...waduh...rindu seh gn fmly di malaysia...Semoga semua sihat2 belaka...Love U all..

haaa...nie bakal sbenar, baru lepas siat2 kulit muke kambing nie...huhu..sian die..de sape2 yg berminat nk disiat kulit mukenyer , call me..hihihi

hihihi...unte yg baru saje ditumbangkn...Raye korban bersama Student perak Mesir..

klik please for help me...

Ketenangan